Sunday, August 14

Bila puasa je makin ramai HIPOKRIT


Hipocracy is a bad policy…
Ye ye, walaupun ramai orang suruh aku bersangka baik pada bulan mulia ni tapi masih jugak aku tak dapat bersangka baik… sesetengah manusia memang teramat jelas menunjukkan sifat hipokrit mereka di saat-saat macam sekarang.

Exhibit A –Kes Ashraf Haziq
Tau kan, sal dak Malaysia who has been beaten up in the London Riot, lost his PSP and broke his jaws. Wow. Dah jadi phenomenon dak tuh. Semua blog, ruang akhbar kecoh pasal dia. Tapi di seballik kisah perit dia, ada jugak yang tumpang meneguk.

Ada sorang blogger ni, buat post pasal Ashraf Haziq. Best doe post dia. Really touching and heart moving lah orang kata. Curlasz u’olls ayat dia. Tapi bila aku Tanya “weih, ko ni sebenarnya ada jiwa gak lah ka.. touching gak aku baca post ko” dia jawab “Hoho, taktik bro, lagipun semua orang tengah search pasal dia”…

Dan dekat muka buku. Girls all over are busy buzzing,texting, twitting about him. Tapi pasal apa? “Ashraf Haziq hensem doe! Cair aku tengok kat tibi tadi”. Ini bulan mulia, aku taknak mencarut tapi FFFFFFFFF baik korang simpan je thoughts korang tu. Buat sakit hati je tengok. Budak tuh tengah kat negeri orang, menderita sakit, and all that u can think of is his looks. Kemon lah people! Mana simpatinya? Mana? Paling takleh blah, akhir status tersebut ada pulak yang menambah “Anak Rusdi ramli lagi hensem kot, tengok kat rancangan memasak tadi’. “ok, jom google anak Rusdi Ramli pulak”… grrrrrrrrrrr

Exhibit B –Surah memenuhi FB dan Twitter

Surah tu lah, hadis nil ah. Ok, bagus, Alhamdulillah… sejuk hati tengok ramai yang mula merasakan keberkatan bulan mulia. Tapi, status tak serupa bikin, tweet tak serupa fikir…

Dalam muka buku habis segala surah dia taruk. Tapi malangnya sekadar kopipes. Bila dah keluar ni, in broad daylight pun duk mencarut tak tentu pasal. Profile pic pakai songkok bagai tapi sambil on9 FB, duk jugak on9 benda terlarang. Astaghfir…

            Ye, aku yang menulis ni pun buat jugak semua benda terkutuk tuh. Tapi aku tak hipokrit. Tak pernah aku nak tulis atau post pape yang bertentangan ngan apa yang aku buat. Aku adalah aku. Ramadhan ke, tak ramadhan ke, aku post kat FB macam biasa je. Opkos lah kurang mencarut sikit tapi takdelah aku nak tegur orang “Jangan mencarut!” tapi kat depan skrin ni FFFF memanjang.


Plastik adalah sampah yang paling banyak di Bazar Ramadhan

5 comments:

Nazrul Izzat said...

tu laa pasal..
kann..
btw
matluthfi harus ade kaann..huuu...

♥ Nana BamBam ♥ said...

kata2 awak memang ada betul nya, sekarang ada segelintir orang yang sifat hipokrit sepertimana awak tuliskan kat entry tu..
smuanya hanya nak menunjuk nunjuk je..belas kasihan atau simpati?? huh..TIADA dalam buku mereka..

Anonymous said...

kalau dah nampak org macam tu cepat2 halang la. or nasihat. jangan sengaja biarkan. as a muslim you should stop kemungkaran directly when u see it in ur own eyes unless u nak biar dia buat dosa n stay munafiq. and the ayatul-qur'an that they've put in their profile is an effort for them. alhamdulillah. InsyaAllah one day they receive the hidayah and will end up khusnul khatimah. InsyaAllah ! Wallahu'alam :) Let's learn from our mistakes masyaAllah !

syarkwasangka said...

LOI... betul3... dah tegur dah haritu.. #bangga kejap...

Nana.. paling tak suka hipokrits.. tulis lain, hati lain..

Ijat, tak sama ngan matlufi lah! ubah sket..

Anonymous said...

plastik adala sampah yang paling banyak di bazar ramadhan??

sinonim ~~

Pin It button on image hover
Tweet